החיסכון ועתיד המים בישראל, הינם בידנו

כתבה:שירה ויגוצקי
פעילה בעמותת "תושבים למען מודיעין"

חג שבועות מתהדר בשמות רבים ומגוונים: חג הקציר, חג שבועות, יום הביכורים, עצרת וזמן מתן תורתנו. ברבות השנים הוכר גם כחג יום המים. מקור השם הוא במנהג קדום בקרב יהודי צפון אפריקה לשפוך מים זה על זה ביום שבועות. המנהג מוזכר על ידי רבי משה בן מימון אלבאז, גדול בתורה ומקובל בן המאה השש עשרה, בספרו היכל הקודש, וכך הוא כותב: "נהגו כל ישראל לזרוק מים זה על זה ביום שבועות, וגם כן טובלין בטבילה, או בטהרת תשעה קבין קודם שחרית, לזיכרון טל התחיה שהיה יורד עליהם בהר סיני יום מתן תורה…"
במרוצת הדורות התפתחו צורות שונות וטעמים שונים למנהג. היו אף שהאמינו כי מי שהותז עליו מים לא יאונה לו רע לאורך השנה. בישראל, על פי רוב נוהגים מנהג זה בדרך משחק ושעשוע, בעיקר משחקים וקרבות מים בין ילדים. בתנועה הקיבוצית יש שחגגו את חג המים דווקא בחג הסוכות שבו חגגו במקדש את שמחת בית השואבה.
הקרבה לחג השבועות מהווה הזדמנות פז לדבר על מצב המים בישראל.
מדינת ישראל מאופיינת ברובה המכריע באקלים צחיח או צחיח למחצה ובחורפים קצרים. בשנים האחרונות על רקע תופעת שינויי האקלים, אנו עדים למגמה של הצטמצמות המשקעים וירידה בהיצע המים. האי שנוצר בכינרת הוא המחשה בולטת לתופעה זו. בד בבד עם הירידה בכמות המשקעים ישנה דרישה גוברת למים על רקע הגידול באוכלוסייה בישראל. שילוב שתי המגמות עם רצף שנים שחונות, דרדרו את משק המים לידי משבר, ולמרות ההתפלה והעובדה שהשנה האחרונה בורכה בגשמים, ננהג בחכמה אם נמשיך לחסוך במים.
אז מה ניתן לעשות? במישור העירוני רצוי לעבור לאדריכלות נוף ושיטת גינון בת קיימא מותאמת אקלים ארצישראלי. דהיינו, דגש על צמחים רב עונתיים ועצים ארצישראליים אשר אינם דורשים השקייה רבה אך עדיין תורמים לנוף מלבלב וצבעוני. עירייה מובילה בתחום היא עירית כרמיאל המהווה השראה לערים רבות בארץ.
במישור הפרטי, במודיעין ישנם בתים רבים בהם יש גינה וחשוב לדעת כי ישנן מספר דרכים לחיסכון במים: מעבר לצמחיה אשר אינה דורשת השקיה, כאמור מעלה, העלאת כמות השטחים המוצלים בגן יכולה להפחית את כמות ההשקיה ובתוך כך תכנון נכון של מערכת ההשקיה, הצבה נכונה של הממטירים והתאמת כמות ההשקיה לצרכי כל צמח. ניקוי הגינה מעשבים המנצלים כמויות גדולות של מים הנדרשות לגן ונאגרות בעומק הקרקע. גם חיפוי הקרקע ביריעות או בחומר אורגני כרסק עצים עשוי לסייע בקליטת מים ומצמצם את התאדות המים מהקרקע.
מעבר לחיסכון המים בתחזוקת הגינה ניתן לחסוך בדרכים רבות ומגוונות, כגון: התקנת "חסכמים" (וסתי לחץ) בכל ברז בבית, הימנעות משטיפת רכבים בצינור, טיפול מיידי בנזילות וכו'. גם המודעות לנושא מביאה לידי חיסכון נוסף. אם נזכור ש40% מתצרוכת המים הביתית הינה במיכל ההדחה של השירותים ונחנך את ילדנו ללחוץ על המיכל הרצוי בכל פעם (הקטן או הגדול), דיינו. אם נזכור להפעיל את מדיח הכלים ומכונת הכביסה, כאשר הם מלאים- דיינו. וכאשר רוכשים מדיח או מכונת כביסה חדשים כדאי לבוק את כמות המים שהם צורכים ואת יעילותם האנרגטית. החיסכון ועתיד המים בישראל, הינם בידנו.
עמותת תושבים משפעים במודיעין

השאר תגובה