גבעת חרובה וחורבת רגב


גבעת חרובה

גבעת חרובה ממוקמת במערבה של העיר מודיעין מכבים רעות, כאשר חלקה הצפון מזרחי של הגבעה נושק לדרום הפארק הטכנולוגי (אזור התעסוקה).
בשיא הגבעה קיימות חורבות של הכפר הערבי הקטן חרובה שהתקיים עד 1948. בין החורבות בולט מבנה קדום יותר העשוי אבני-גזית מסותתות היטב, ככל הנראה מצודה קטנה מהתקופה הרומית. סביב לחורבות ועל מדרונות הגבעה קיים ריכוז גדול של בוסתנים.

גבעת חרובה מתגבהת מעל סביבתה מצפון, מזרח ודרום. ממערב מתחברת הגבעה באוכף טופוגרפי אל גבעת חורבת רגב.
במרכז הגבעה בוסתן מרשים, רובו של עצי שקד וכן עצי זית, שיזף, אורן וברוש. בשוליים הצפוניים והמערביים – נטיעות צעירות של קק"ל של עצים רחבי-עלים, כדוגמת חרובים. באזור זה ריכוז פרטים טבעיים ומרשימים של לבנה רפואי.
עניין מיוחד יש בפריחת השקדיות המרשימה וריכוזים של חבצלת קטנת-פרחים בחודש פברואר, וכן פריחת מרבדי קחוון מצוי, מקור-חסידה גדול ומרווה דגולה בחודשים ינואר עד מרץ.

בחלקה הגבוה של הגבעה ניתן לראות שרידים של בתים הרוסים, בתי הכפר הקטן חרובה שהתקיים במקום עד 1948. החוקר הצרפתי בן המאה ה-19, ויקטור גרן,
הזכיר את המקום ככפרי ובו בקתות בודדות. במפקד הבריטי משנת 1945 נמנו במקום 170 נפש.
במלחמת העצמאות נכבש הכפר במסגרת אירועי היום הראשון של מבצע דני, ה-10 ביולי 1948, כאשר כוחות חטיבת יפתח נעים מסביבת נען אל עבר עינאבה ומשם המשיך עיקר הכוח אל עבר ג'מזו.
כוח קטן נשלח מעינאבה אל עבר חרובה והשתלט על המקום.

בשיאה של גבעת חרובה נמצאים שרידי מבנה גדול בנוי אבני גזית מסותתות היטב, ככל הנראה מצודה קטנה המיוחסת לתקופה הרומית. גבעת חרובה משקיפה מדרום אל עבר ערוץ נחל גמזו, אשר לצידו עברה אחת הדרכים העתיקות אשר קישרו בין לוד לירושלים.

איך מגיעים: חנייה בפארק הטכנולוגי ברח' צלע ההר (אין שביל מסומן) ומשם הליכה רגלית לכיוון מערב אל גבעת חרובה והלאה מערבה לחורבת רגב. שביל ישראל חוצה את חורבת רגב.

חורבת רגב

בצמוד לגבעת חרובה נמצא אתר 'חורבת רגב' אתר עתיקות ובו פזורים שרידי מבנים עתיקים ובורות מים. על ראש הגבעה המתנשאת לגובה של 200 מטר,
מטע זיתים ובורות מים וממנו תצפית מרשימה ומפתיעה של 360 מעלות לכיוון השפלה ומישור החוף. ההולך בגבעה יכול לראות ממגוון הצומח הארץ ישראלי, משפחות של צבאים ארץ ישראלים ובעלי חיים נוספים.