האם נגזר עלינו לטבוע בפלסטיק? לא בהכרח

כתב: פרופסור רז ילינק, עמותת תושבים משפיעים במודיעין

עמותת "תושבים משפיעים במודיעין" קוראים לכל התושבים לעשות שימוש בכלים רב פעמיים ולהפחית ככל הניתן את השימוש בשקיות פלסטיק


לאחרונה, פרסומים רבים העידו על כך שהאיחוד האירופי פועל למען איסור ייצור ושימוש של מוצרי פלסטיק כגון קשיות, כוסות חד פעמיות, צלחות ועוד. זהו בהחלט צעד בכיוון הנכון לטובת הפחתת השימוש בפלסטיק ומוצריו והתמודדות עם הנזקים הסביבתיים הקשים שלו. ראיתם בוודאי תמונות וסרטונים של "איי הפלסטיק" הענקיים שצפים על האוקיינוסים במקומות שונים, את שברי הפלסטיק הנבלעים על ידי דגים וציפורים שלאחר מכן מגיעים לשולחננו ואת שאריות הפלסטיק המצטברות בחופי הים. לעיר מודיעין כמובן אין עדיין ים או חופים, אך את פסולת הפלסטיק אפשר לצערנו לראות במקומות רבים, בעיר עצמה ובסביבתה. ברבים מאתרי הטבע הנושקים לעיר מפוזרים שאריות של שקיות, כלי פלסטיק ששימשו לפיקניקים, מגבונים ועוד. הצרה המשמעותית של פסולת זו הינה כמובן העובדה שפלסטיק כמעט ואינו מתכלה – בקבוק משקה קל מפלסטיק, למשל, מתפרק למרכיביו הכימיים רק לאחר 1,000 שנים! שנים רבות אחרי שאנחנו, נכדינו, וצאצאינו יטיילו בגבעות המקיפות את מודיעין.

בעיה קשה נוספת הקשורה לפסולת פלסטיק היא שאפילו אם ננהג כתושבים אחראים ושומרי ניקיון ונקפיד על איסוף וזריקה לאשפה, אין עדיין מענה בישראל לטיפול בכמות העצומה של פסולת זו. שיעור המחזור של מוצרי פלסטיק נמוך משמעותית, ויעדי המחזור שהציבה ממשלת ישראל אינם מושגים, שנה אחרי שנה. כתוצאה מכך, פסולת הפלסטיק נשלחת למטמנות – שהן כשלעצמן מתמלאות וכבר כיום מתקשות להכיל את כמות הפסולת המוצקה הנשלחת אליהן. תופעה קשה נוספת שלמרבה הצער אנו נחשפים אליה במודיעין, הינה שריפת פסולת הפלסטיק [ואשפה נוספת] באתרים פיראטיים בקרבת העיר. דבר זה גורם לזיהום אוויר ופיזור של כימיקלים רעילים הנוצרים כתוצאה משריפת הפלסטיק.

אז מה יהיה? חשוב להדגיש שיש תקווה. כמו שמוכיח הצעד שנוקט האיחוד האירופי – תמיד יש מה לעשות! שילוב של פעילות רגולטורית המוכוונת על ידי לחץ ציבורי ופעילות ברמה של משפחה, קהילה, עיר, ומדינה – יכולה להביא לשינויים בכיוון הנכון.  אמנם שינויים כאלה מטבעם איטיים ותוצאותיהם ניכרות בפרק זמן של שנים, אך אלה שינויים שניתן להרגיש בהם.  לדוגמה – עצירת התרחבות ה"חור באוזון" כתוצאה מהפסקת השימוש בכימיקלים שגורמים ליצירתו, הפחתה בזיהום אוויר כתוצאה ממעבר לשימוש בדלק דל עופרת, ניקוי משמעותי של מי הירקון, ועוד.

עמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסייעת להתמודדות עם מפגעי הפלסטיק ולמאמצי השמירה על מודיעין כעיר נקייה, ירוקה, המחוברת לטבע סביב לה. אנו קוראים לכלל התושבים לעשות שימוש בכלים רב פעמיים ולהפחית ככל הניתן את השימוש בשקיות פלסטיק ברכישה בסופרים, בניילון ומוצרים חד פעמיים.