הצלחנו להגן על יער מכבים

עמותת תושבים משפיעים במודיעין שמחה לברך את הוועד להצלת יער מכבים ואת כל תושבי מודיעין שבשנתיים האחרונות תמכו והתגייסו למען הצלת עצי היער. ההסכם שנחתם עם חברת מקורות הוא הישג לכל מי שדואג וחרד לטבע, הסביבה והעצים בישראל! ט"ו בשבט שמח ליער המכבים ולכל העצים בישראל ובעולם!

תושבי מודיעין מכבים רעות היקרים,
חגיגת ט"ו בשבט כפולה.
גם חג לאילנות וגם חג ליער מכבים שניצל.
כפי שפורסם, בימים האחרונים נחתם הסכם בין חברת מקורות ונציגי ועד הפעולה להצלת יער מכבים לפיו צומצמה משמעותית, עד לכדי מינימום הפגיעה האנושה ביער מחד והתאפשרה הטמנת צנרת המים בתוך ובסמוך ליער מאידך. יער מכבים ניצל !
בחודש דצמבר 2018 יצאנו למאבק מורכב וארוך להצלת היער. קבוצת תושבים בסיוע ובגיבוי אלפים מבנות ובני היישוב התארגנו למאבק להצלת יער מכבים, פנינה אקולוגית נדירה בלב הישוב שלנו, וזאת לאור החלטת מקורות להטמין צינורות מים גדולים ביער שהיו עלולים לגרום לפגיעה אקולוגית חמורה ביותר ולסכן את המשך קיומו של היער.
מאבק לא פשוט עמד לפנינו. ארוך, מתיש, נחוש, ענייני, מקצועי וחדור מטרה. לא היה לנו צל של ספק שלא יעלה בידינו להציל את היער. האמנו בצדקת דרכנו ובנכונות טענותינו, ידענו שיעלה בידינו לשכנע את התושבים, את קק"ל, את הרשויות ואת כל הגורמים הרלוונטיים, ולא נותר לנו כעת אלא לברך על המוגמר ולהודות לכל מי שסייע ונטל חלק במאבק הכל כך ערכי והכל כך צודק.
ויודגש, מתחילת המאבק סברנו שתשתיות מים הן דבר חיוני ונחוץ. לא היה בליבנו רסיס של טענה כנגד כך. יחד עם זאת סברנו, שתשתיות ואקולוגיה יכולות לחיות אחת עם השנייה ולא אחת על חשבון השנייה. הסכם הפשרה עם מקורות השיג מטרה זו.
מהם הדברים העיקריים שהשגנו בהסכם עם מקורות?
1. עצם ההכרה בזכותנו כתושבים להגן על היער שלנו למרות שקווי המים כבר תוכננו וקבלו לכאורה את כל אישורי הבנייה.
2. צמצום משמעותי של מספר העצים שיכרתו ל 64 עצים + 8 עצים להעתקה בלבד !
3. מניעת כל אפשרות לפגיעה של מאות עצים נוספים הנמצאים בציר העבודות של הכלים ההנדסיים הכבדים ונפרט:
– בגבול המזרחי של מכבים מקורות תעתיק במספר קטעים את גדר הביטחון מזרחה אל עבר התווך שבין גדר הביטחון של היישוב וגדר המערכת הצה"לית הממוקמת מזרחית לו, ותאפשר על ידי כך את מעבר הכלים הכבדים מחוץ לשטח היישוב והרחק מעצי היער ובאופן שבו יבוצע מעקף למספר קבוצות של עצים שחשוב היה לנו לשמר ושתוכננו להיכרת על פי התוכנית המקורית של מקורות.
– באזור המעבר של קו ה 30 צול מקורות שינתה קלות מתווה הקו כדי למנוע לחלוטין כריתה של עצים במתווה של קו זה. בשל צפיפות העצים בחלקים של הקו, התחייבה מקורות להנחות את מבצעי העבודה לעבוד עם מחפרון במקומות בהם הדבר מתאפשר, בכפוף לשיקול בטיחות , על מנת להימנע מפגיעה בעצים (המחפרון הינו כלי צר בהרבה מהכלים שבהם מקורות נוהגת להשתמש בפרוייקטים מסוג זה כך שהפגיעה, אם וככל שתהיה כזו, תהיה קטנה יותר).
– חברת מקורות תשלום קנס כספי גבוה במקרה ותפגע בעצים מעבר לאלו שהוגדרו ועליהם התחייבה בהסכם. הקנס שישולם על ידי מקורות במקרה של פגיעה בעץ שאסור בפגיעה, יועבר לטובת שדרוג תוכנית השיקום של יער מכבים.
– תיחום כלל רצועת העבודה באמצעות גדר שתמנע עבודות מחוץ לו וכן תיחום של עצים שלא נועדו לפגיעה אולם סמוכים לעצים שמיועדים לכריתה וזאת על מנת לוודא שעצים שלא סוכם על כריתתם לא יפגעו.
צמצום משמעותי ביותר של הפגיעה הנופית והאקולוגית במפגש בין שני קווי המים . במקום זה תוכננה במקור חצר מגופים גדולה הכוללת צינורות ענקיים בגובה של כ 2 מטר. כדי לצמצם מפגע זה מקורות תשקע את חצר המגופים באדמה באופן שתבלוט מעל הקרקע לא יותר מ 30 ס"מ כך שהפגיעה הנופית תהיה מזערית אם בכלל.
ולסיום:
אנחנו מודים לחברת מקורות על כך שניאותו למצוא את האיזון בין הצורך להעביר תשתיות מים קריטיות ליישובי הסביבה לבין ההכרה בחשיבות היער עבור תושבי האיזור והדורות הבאים. כולנו תקווה ותפילה כי בתקופה זו של משבר אקלים קשה, יאמצו גם כלל החברות העוסקות בתכנון והקמת תשתיות להעניק משקל גבוה ותשומת לב קפדנית לשמירה על העצים והסביבה.
תודה לכל חברי הוועד שפעלו בהתנדבות ובמסירות, חרף הקשיים והמהמורות שבדרך, בייצוג עמדת התושבים והתומכים בהצלת היער. תודה ל עו"ד אורלי אהרוני, טל כהנא, עדנה פלג, שירלי מזרחי, פרופסור מיכל ציון, פרופסור עמרי ונדל, ליאור דייגי, עו"ד דוד תירוש ודני רוזנפלד.
ואחרונים אחרונים חביבים, אנו מודים לאלפי תושבי האיזור ולתנועת הנוער מכבי צעיר מכבים, אשר תמכו בנו לאורך כל הדרך: בעצומה, בהגשת אלפי עררים לקרן הקיימת לישראל על רשיונות הכריתה בכמות ובהיקפים תקדימיים שלא היו מוכרים בעבר, בסיורים, בפעילויות השונות, בהתייעצויות, בגיבוי הרחב וכן בתרומות הכספיות למאבק המשפטי שגוייסו לטובת המאבק בפועל. המאבק המשפטי הארוך והקשה נוהל על ידי עורכת הדין אורלי אהרוני בהתנדבות מלאה. לגבי האופן שבו ייעשה שימוש בכספי התרומות שנותרו נעדכן בהמשך.
אנו נמשיך לעקוב אחר ביצוע העבודות בשטח, נתעד ונשקף את התהליך לתושבים.
חגי טו בשבט שמחים !
בברכה,
ועד הפעולה להצלת יער מכבים.

השאר תגובה