די לזיהום האוויר במודיעין

כתב: גדעון בכר. עמותת תושבים משפיעים במודיעין

אני כל הזמן נדהם מחדש מהאדישות שמפגין ציבור התושבים בעיר לבעיה החמורה של זיהום האוויר במודיעין. כבר בדו"ח של  ארגון הבריאות העולמי WHO משנת 2014 הוגדרה מודיעין כעיר השנייה המזוהמת ביותר בישראל! והבעיה מאז כנראה שלא השתפרה באופן ניכר.

ביודעינו גם את נזקיה הבריאותיים הכבדים, מפליא אותי שעדין אין מחאה ציבורית מקיפה ותכנית עירונית מקיפה של העיריה להגן על תושבי העיר מפני הסכנות הבריאותיות של הזיהום. אלו כוללות, ע"פ ארגון הבריאות העולמי, למעלה מ 100 מחלות וביניהן: מחלות לב, שבץ מוחי, מחלות ריאה וסרטני ריאה, זיהום בדרכי הנשימה, אסטמה ועוד. מחלות אלו גורמות בכל שנה למותם המוקדם של כ 7 מיליון איש בעולם ובישראל מוערך המספר בכמה אלפים. לזיהום אוויר גם מחיר כלכלי כבד ביותר, וע"פ דו"ח של המשרד להגנת הסביבה הוא נאמד ב 13 מיליארד שקל בשנה בישראל!

מקורות הזיהום במודיעין ידועים: הבנייה האינטנסיבית שלא נעצרת ולו לרגע כבר למעלה מ 20 שנים, מחצבת נשר הנמצאת מערבית לעיר, תעבורה של משאיות שהפכו את מודיעין לקיצור דרך לירושלים, אוטובוסים שפועלים על מנוע דיזל, שריפת פסולת פירטית בכפרים הערביים שממזרח לגדר הביטחון וזיהום אוויר הנישא על כנפי הרוחות המערביות מגוש דן.

הפתרונות ברובם הגדול גם הם ידועים וניתנים לביצוע: יישום תקנות מחמירות (כגון הרטבת שטח, כיסוי ביריעות וכד' )באתרי הבנייה ומגרסות החצץ שמספקות להם חומר ופיקוח קפדני ביותר עליהם! הסטת תנועת המשאיות מכביש 443 לכביש  מס' 1 ומניעת מעבר משאיות דרך העיר, בעיקר על שדרות החשמונאים. הידברות עם מחצבת נשר ודרישה לצמצם את הזיהום. מעבר כל צי האוטובוסים בעיר לאוטובוסים חשמליים. נטיעה אינטנסיבית של עצי צל (נותני צוף עבור הדבורים), ושמירה על השטחים הפתוחים מסביב לעיר כריאה ירוקה הסופחת פחמן דו חמצני ומעניקה לנו חמצן נקי לנשימה.

הגיע הזמן שזיהום האוויר במודיעין ייפסק, והבחירות שבפתח הן הזדמנות טובה לשמוע מה מתכוונים המועמדים למועצת העיר לעשות בנדון? ומה התכנית האסטרטגית שבכוונת העיריה לאמץ כדי להסיר סכנה כבדה זו לבריאות ילדינו ונכדינו ובני הדור השלישי, שפגיעים במיוחד לזיהום מסוג זה.